Vad kan kopparna i våra skåp berätta för oss? När användes de och hur hamnade de där? Vilka var de människor som sålde serviser, men också tavlor genom att knacka dörr?
Under oktober var konstnären och poeten Makda Embaie på plats i Nybro och Kalmar för att arbeta med projektet Koppars geografi. Med sig hade hon servisen Alfreda Blocho 1845 – en servis hennes mamma köpte av en polsk kringresande porslinsförsäljare under 1990-talet. Vad vet vi mer om servisen? Inte mycket, mer än att den troligen tillverkats i Polen. Om du, eller någon du känner, vet mer om servisen Alfreda Blocho 1845, eller har egna minnen av att handla från kringresande porslinförsäljare, kontakta oss gärna!
Koppars geografi genomförs i samarbete med Kalmar konstmuseum residensprogram Bodycake.
Om Makda Embaie
Nationalstaten och språk är centrala begrepp i Makda Embaies (f.1994) konstnärskap. Verken tar sig i uttryck genom ljud, text, film och installationer. Vad händer när konsten praktiserar och försöker genomleva frågan om vad språk är? Hur kan vi praktisera språk och andra uttryck som en specifik erfarenhet istället för att betrakta språket som egendom till nationalstaten? Hon har studerat vid Biskop Arnös författarskola och tagit en post-masterexamen vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm i Decolonizing architecture. År 2020 tog hon sin kandidatexamen i konst vid Konstfack, Stockholm. Därefter studerade hon vid Konsthögskolan i Oslo och tog en MFA 2022. Hon har deltagit i utställningar så som Phantoms of the Commons på Tensta konsthall (Stockholm), Folk tror Foxtrot på Kunstnerens hus (Oslo), Breaking bread and Language på Aereal och festivalen Borealis (Bergen), Min tunga är ett ankare på Konsthallen Blå stället (Göteborg), Köksfläkten på Bananaz (Oslo), Dreaming Coffee på Radio Cyklopen (Stockholm), Nu när vi varit med varandra på Medborgarhuset i Hägerstensåsen (Stockholm), Genom mig på Centrum för Fotografi (Stockholm) och Stockholms Kvinnohistoriska.