En berättelse om Elvis Presley och Boda glasbruk – Peter Lejon

Elvis Presley i en paus under inspelningen av filmen Viva Las Vegas tillsammans med en askfat av Erik Höglund. Foto: Roland Palm

På bilden gör Elvis Presley reklam för ett askfat av kristall av Erik Höglund för Boda glasbruk. Eller? Presley gjorde aldrig reklam, det var en principsak. Många ville ha honom som dragplåster, men hans manager överste Tom Parker sade alltid nej. Så vad handlar då den här bilden om? Det är uppenbart att det är något särskilt med askfatet eftersom The King of Rock’n’roll håller upp det till särskild beskådan.

När Emmaboda kommun hade köpt Boda glasbruk 2009 för att göra det som blev glasmuseet The Glass Factory hittades den här bilden i brukets pappersarkiv. Jag fick den på mejlen, och som hängiven lokalredaktör på Barometern – dessutom med stort intresse för såväl glas som Elvis Presley – blev jag alldeles till mig. Möjligheten att få skriva om Presley på Emmaboda-sidan kändes som en veritabel triumf. Men jag visste ingenting om omständigheterna. Dock visste jag att superstjärnan aldrig gjorde reklam – även om det fanns många och mycket guldkantade erbjudanden. Så vad var då detta?

Jag skrev en artikel om fyndet i bruksarkivet, men för att vara ärlig, så var den mest svammel. Jag visste ju ingenting egentligen, men det var stort att på lokalsidan kunna visa en bild som sammanförde Glasriket med Elvis Presley.

Bilden spreds i Elvis-kretsar och till slut fick jag hela historien:

På tidningen Allers jobbade under det tidiga 1960-talet journalisten Bo Hanson (nej, inte TV-sportens Bo Hansson), och hans största dröm var att intervjua Elvis Presley. Att göra det som svensk journalist i början av 1960-talet var dock ingen lätt match. Vägen in till Presley var lång och många dörrar skulle få passeras. Bo Hanson löste det genom att utlysa en mycket riggad omröstning bland Allers läsare där det var högst troligt att Presley skulle ta titeln ”Svenskarnas favorit”. Svaret på omröstningen blev, inte överraskande, Elvis Presley, och eftersom Allers var Sveriges största veckotidning bereddes Hanson möjlighet att träffa Presley i Hollywood. Som gåva från ”svenska folket” valde han då ett askfat av den då mycket hete Erik Höglund på Boda glasbruk som blivit en superstjärna några år tidigare. Det säger en del om hur stor Erik Höglund var på den tiden.

Tillsammans med fotografen Roland Palm reste Hanson till Hollywood 1963. På Paramount studios fick han i några minuter träffa Elvis Presley, som var mitt i en filminspelning, och överräckte gåvan. Bild togs, och till vänster på bilden ser man en skugga på väggen. Den tillhör den svenskfödda skådespelerskan Ann-Margret (Olsson) från Jämtland som var Presleys motspelare i filmen Viva Las Vegas. Filmen är känd bland annat för sina elektriska scener mellan Presley och Ann-Margret, som också blev ett par under inspelningen. När Bo Hanson ändå var i Hollywood passade han på att dela ut ytterligare ett askfat; nämligen till Sammy Davis Jr som genom sin hustru Maj-Britt Wilkens också hade en koppling till Sverige.

Så kom det sig alltså att Elvis Presley ”gjorde reklam” för Erik Höglund och Boda glasbruk. Jag kunde berätta historien på Barometerns Emmabodasida och det var ett utmärkt exempel på när den lilla världen möter den stora.

Jag har dessvärre aldrig besökt Presleys hem Graceland i Memphis, Tennessee, men trovärdiga uppgiftslämnare meddelar att Höglunds askfat återfinns i ”The Jungle Room”. Har det använts av Presley? Han var inte känd som rökare, men han lär ibland ha puffat på en cigarr.

Erik Höglund omkring 1960 då han just fått sitt stora genombrott och blev Glasrikets första superstjärna.

Erik Höglund (1932–1998) var knuten till Boda glasbruk 1953–1973. Han växte upp i Karlskrona och räknas som en av de mest stilbildande svenska glaskonstnärerna genom tiderna. I slutet av 1950-talet hade han dessutom en assistent som senare kanske till och med blev ännu större, nämligen Bertil Vallien. Förutom sitt glas är Höglund även mycket känd för sina många offentliga utsmyckningar.

Text av: Peter Lejon

Samarbetspartners

Lära om arkivet

är ett treårigt utvecklingsprojekt som drivs av Designarkivet i Nybro med stöd från Statens kulturråd och Region Kalmar Län. 

Christina Zetterlund
Projektledare
christina.zetterlund@designarkivet.se

Maija Zetterlund
Projektkoordinator
maija.zetterlund@designarkivet.se  
telefon: 0481-42870

I samarbete med

Virserums konsthall
Linneuniversitet 
Kalmar konstmuseum

Designers in residence:
Ida Liffner, Marthe Roosenboom
Rosa Tolnov Clausen, Daniele Burlando
Makda Embaie
Magnus Bärtås, Behzad Khosravi Noori
MADAM snickeri & restaurering
Evelina Mohei
Form och webb:
Mika Kastner Johnson

Med stöd från 

Region kalmar läns logotyp
Kulturrådets logotyp